Absturzdatum: | 05.12.1944 | ||
Absturzzeit: | 10:15 Uhr | ||
Absturzursache: | Kollision | ||
Flugzeugtyp: | P-51 D-10 | ||
Kennung: | 9B S | ||
Seriennummer: | 44-14517 | ||
Nickname: | "Li´l Exterminator" | ||
Besatzung: | 1 (POW) | ||
MACR: | 10806 | ||
Einheit: | 479.FG / 436.FS | ||
Herkunftsland: | USA |
Während einer Begleitschutzmission für einen Bomberverband mit dem Angriffsziel Berlin, kollidierte die Maschine von Second Lieutenant Barrett B. Eskell in einer Höhe von 8.200 m mit der seines Staffelkameraden Second Lt Charles S. Kreger. Die Beschädigung der Maschine war so schwer, dass Lt Eskell mit dem Fallschirm absprang und in der Nähe der Ortschaft Münchehagen landete. Dabei zog er sich einen Bruch des rechten Beines zu und wurde in das Gefangenenlazarett Sandbostel, 9 km von Bremervörde entfernt, eingeliefert. Das amerikanische Jagdflugzeug stürzte im Ortsteil Hävern der Stadt Petershagen, südlich des Dorfzentrums auf den "Häverner Ring" in Höhe des Hauses Nr. 23, nieder.
Second Lt Charles S. Kreger erinnert sich |
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"On a regularly scheduled bomber escort mission to Berlin, I was flying Bison Red 3 and Lt Eskell was Red 4. My flight leader made a 90° turn toward me and directly into the sun. I went down under him, started to turn and come up on the other side looking directly into the sun to see my flight leader when I felt a sharp jolt. I looked down and saw another airplane immediately under me. I stalled, recovered, looked to my right and saw my wing-man going down with his left wing crumpled. I stalled and recovered again. He seemed to be in a steep slip to the right. My aircraft was streaming gas and, as I did not know the extent of my own damage, I was not able to observe whether or not a chute emerged from the damaged aircraft. Both my belly tanks had burst, so I dropped them, called snow-white and came home. |